
1 vwo

Project 1
Landen op het technasium
Landen op het technasium
Voor landen op het technasium hebben we verschillende kleine projectjes gedaan: Portofolio, competentie monitor, meten, plankje, presentatie over jezelf, rondleiding, kahoot vragen en een presentatie over Amstelveen klimaat bestendig.
Portofolio: Voor het technasium moet je een portofolio hebben. Op het portofolio staan alle projecten die we gedaan hebben en hoe we het gedaan hebben. Het maken van het portofolio vond ik niet heel moeilijk, maar het sturen en delen was wat lastiger. Ik heb ook geleerd hoe je moet uploaden en downloaden. Aan het eind moest ik helaas van website veranderen, omdat met mijn eerste website kon ik niet aan alle eisen voldoen.
Spelletjes: We hebben ook spelletjes gespeeld over het technasium en de regels. Er kwamen belangrijke regels naar boven, zoals: haren vast, altijd een bril op als je met elektrische machines gaat werken. Ik vond het wel een creatieve manier om de regels te leren.
Competentie monitor:
Ik vond het heel interessant om de monitor te doen en uit de monitor bleken ook dingen die ik op het eerste gezicht niet had verwacht. Ik vind samenwerken namelijk heel lastig, maar uit de monitor bleek dat ik wel weer een goed doorzetting vermogen heb. Dat geeft mij vertrouwen om nog steeds te blijven oefenen met samenwerken.
Meten met het plankje: We kregen een boekje met allemaal meet opdrachten. Ik denk dat het wel handig is om goed te kunnen meten. Zeker op het technasium, want als je iets moeten bouwen dan kan je niet zomaar wat maten kiezen om alles aan elkaar te laten sluiten.
Het plankje maken vond ik heel erg leuk, want ik vind het heel leuk om met die machines te werken. Ik vond het ook best spannend, maar het ging eigenlijk best wel goed.
Presentatie over jezelf: Ik vind een presentatie geven meestal niet spannend, maar nu moest ik een presentatie geven aan mensen die ik pas net kende. Ik had mijn presentatie gegeven over mijn vakantie in Florence, want ik vond dat een leuke vakantie en ik kon er een persoonlijk verhaal bij vertellen. Dat de presentatie maar ongeveer een minuut mocht duren vond ik wel best lastig.
Rondleiding: De rondleiding was best informatief, want nu weet ik ook beter waar alles is en ligt. Het was ook heel handig voor het volgende kopje.
Kahoot vragen maken: Als we alles hierboven hadden gedaan moesten we nog kahoot-vragen verzinnen over het technasium. Dat konden vragen zijn over de regels, maar ook over hoe iets eruit ziet.




Project 2
Klimaat adaptatie


Het probleem en de oplossing:
Het probleem was water overlast. In het pad zaten allemaal kuilen waardoor het moeilijk begaanbaar voor oudere of mensen met een beperking. Om dit probleem op te lossen hebben we eerst wat schetsen gemaakt van eventuele mogelijke oplossingen. Door die te vergelijken zijn we tot de oplossing gekomen. Onze oplossing was een grote kuil met riet. De kuil moet het water opvangen. Over de kuil hebben we een brug bedacht. De rest van het pad was betegeld met gerecyclede rubberen platen.

Klimaat adaptatie
Voor dit project heb ik samengewerkt met Iris Gerritsen, Demi Sie, Bart Prins, Marcus Lammers.
We kregen deze opdracht van de gemeente Amstelveen. Voor dit project stond energie, water en veiligheid & wonen, werken en verkeer centraal in de bèta-wereld. Onze opdracht was een locaties zoeken met hitte stress of water overlast in onze buurt. Mijn groepje had voor hitte stress het stadshart en voor water overlast hadden een paadje bij de Poel. We hebben de locaties op een poster vergeleken en we hebben gekozen voor het paadje bij de poel.



Wat heb ik geleerd?
Praktische vaardigheden:
Ik heb geleerd om in de werkplaats te werken met de machines. Voor onze maquette moesten er veel dingen opmaat worden gezaagd. Daarmee heb ik geholpen. Daarmee heb ik ook geleerd hoe je iet precies kan afmeten en op maat zagen.
Persoonlijke vaardigheden:
Ik heb geleerd om beter te samenwerken, door beter naar andere te luisteren en op het juiste moment te wachten om iets te doen. Ik heb ook leren plannen, want dat was best nodig anders zouden we misschien niet op tijd klaar zijn.
Tips en Tops voor het volgende project
Tips:
Tops:

Project 3
Vakkanjers


Het probleem met de oplossing:
Het probleem dat wij bedacht hadden was een langdurige stroomstoring. Dat houdt in dat er voor meer dan vierentwintig uur geen elektriciteit is. Dat betekent dat er geen licht is en dat het internet niet meer werkt. Wij hadden een soort reserve school ontworpen met speciale klassen ingericht op leeftijd. Voor de kleuters was er een speelkamer en voor de groep 4 t/m 8 klas lokalen. De heb werkte met zonnepanelen en een kleine windmolen voor energie.

Vakkanjers
Het project:
Ik heb dit project samen met Iris Gerritsen, Daan Ruijter en Idris Soair gedaan.
We kregen de opdracht om een hub te ontwerpen voor mensen in Amstelveen, die bedoeld was voor een bepaalde noodsituatie. Deze opdracht hebben we gekregen van Vakkanjers. Dat is een organisatie die ieder jaar een wedstrijd organiseert waar je een oplossing voor een probleem moet verzinnen. We moesten een probleem verzinnen en doelgroep die last heeft van het probleem. Wij hadden gekozen voor een langdurige stroomstoring als probleem en als doelgroep hadden we leraren en kinderen van de basisschool. We hadden een hub bedacht voor de JanHekmanschool. Naast de school lag een grasveldje waar we de hub wilde neerzetten.

Scrummen
Tijdens dit project hebben we leren scrummen. Scrummen kan heel goed helpen bij het plannen en de taakverdeling. Je kreeg een blad en wat sticky notes. Op de sticky notes schreef je de opdrachten die gedaan moesten worden. Dan stonden er op het blad drie vakken. In het eerste vak zette je al de sticky notes met de opdrachten. In het tweede vak zette je de sticky notes waar iemand mee bezig was. In het laatste vak zet je de sticky notes waarvan je denkt dat die klaar zijn. De opdrachten die afzijn worden nog besproken om te kijken of ze echt af zijn. Aan het begin heb je een paar defenitions of done bedacht om te kijken of iets echt af is. Dit maakte het werken heel overzichtelijk, want als iets niet af was kon je zien wie niet had gedaan wat hij/zij moest doen.
Wat heb ik geleerd
Praktische vaardigheden:
Ik heb geleerd om te scrummen. Ik heb hierboven uitgelegd wat het is. Ik wil het volgende project het wel weer gebruiken, want het hielp met de taakverdeling. Het hielp ook om met één ding bezig te zijn en niet de hele tijd te kijken wie doet wat, waar kan helpen? Wat moet er nog gebeuren? Het hield alles overzichtelijk. Ik heb ervan geleerd hoe je makkelijk een duidelijke taakverdeling kan maken.
Tips:
- Blijf reflecteren
- Zoek naar oplossingen en ga niet stressen over kleinen dingen
Tops:
- Heel goed gereflecteerd
- Het plannen ging goed

Persoonlijke vaardigheden:
Ik heb zo veel sociale skills ontwikkeld dit project, zoals: Het toepassen van een reflectie, hoe ik rustig en duidelijk tegen mensen kan zeggen dat ze er een potje van maken en alles daaromheen. Ik heb dit hele project na ongeveer iedere les zitten nadenk over alles waar ik tegen aanliep en wat ik de volgende les kon doen. Het hielp heel erg dat ik er met mijn moeder over kon praten, want dan kon ik ook mijn hele verhaal vertellen en samen naar een oplossing zoeken in plaats van het in mijn eentje doen en alle emoties ophopen. Een voorbeeld is: Daan die was niks aan het doen en liet al het werk ophopen. Hij had ruim twee weken om twee schetsen te maken, na die twee weken had hij niks. Toen wilde ik tegen hem schreeuwen. Ik heb het niet gedaan om dat ook hij met respect behandeld moet worden, maar ik was wel boos en teleurgesteld. Die avond ging ik met mijn moeder erover praten en toen kwam het erop neer dat ik de volgende keer wat duidelijker mag zijn en hem beter kon uitleggen wat de consequenties ervan waren. De volgende dag was ik alsnog naar hem toegegaan om te vertellen dat ik het niet zo leuk vond en hem tips te geven en we hadden een afspraak gemaakt dat het niet nog een keer zou gebeuren. Daarna is het ook niet meer gebeurd. Ik was blij en ik hoopte dat door met hem te praten erover hij snapte waarom ik het niet zo leuk vond.
Project 4
Stopmotion JGZ
Het project:
Ik heb dit project met Demi Sie, Lynn Pijloo en Meerte den Otter. Ik vond het een fijne groep om mee samen te werken, omdat we goed op elkaar konden inspelen.
We moesten een stopmotionfilmpje maken voor de Jeugdgezondheidszorg, JGZ. We moesten een filmpje maken over gehoorschade. Eerst deden we een onderzoek over gehoorschade en wat dat inhoud. Het onderzoek was al geschreven door de JGZ wij moesten het in een poster veranderen en verwerken in de verhaallijn van het filmpje.